pless.pl - medium nr 1 w Pszczynie pless.pl

medium nr 1 w Pszczynie

Wiadomości

  • 28 marca 2012
  • 11 kwietnia 2012
  • wyświetleń: 24651

Nie wybrano logo dla powiatu!

Konkurs na logo i hasło promocyjne powiatu pszczyńskiego nie został rozstrzygnięty - poinformowało starostwo. Jak wyjaśnia, brak było propozycji, które spełniałoby jednocześnie oczekiwania organizatorów konkursu oraz mieszkańców powiatu.

Na ogłoszony w lutym konkurs, Starostwo Powiatowe otrzymało 158 projektów logo powiatu i 114 propozycji hasła promocyjnego. Z tych propozycji komisja konkursowa wybrała 10 projektów logo i 10 propozycji hasła, które poddano ocenie mieszkańców.

Klubowicze pless.pl i osoby, które lubią portal na facebooku, wybrali swój typ (spośród finałowej dziesiątki), by w ten sposób zasugerować komisji wybór zwycięskiego loga. Najwięcej głosów zdobyło logo nr 7 (aż 51%). Internautom przypadły także do gustu loga nr 9 (16%) oraz 1 (12%). 9% głosów uzyskał znak nr 6. Loga oznaczone numerami 5, 8 i 10 spodobały się po 3% czytelników pless.pl, a pozostałe otrzymały po 1% głosów.

Konkurs - logo powiatu pszczyńskiego


Ponadto powiat planował wybrać hasło promocyjne. W finałowej dziesiątce znalazły się propozycje:
1. Powiat Pszczyński z natury przyjazny.
2. Powiat Pszczyński odwiedź, zobacz, zamieszkaj.
3. Zawieś oko na Pszczyńskim.
4. Powiat Pszczyński najlepsze strony Śląska.
5. Powiat Pszczyński czyste piękno.
6. Powiat Pszczyński tradycja i nowoczesność.
7. Powiat Pszczyński silny z natury.
8. Pszczyński inspiruje.
9. Powiat Pszczyński Naturalnie!
10. Powiat Pszczyński miejsca z tożsamością.

Po wnikliwej analizie zaproponowano, aby nie rozstrzygać konkursu ze względu na brak propozycji logo i hasła promocyjnego, które spełniałoby jednocześnie oczekiwania organizatorów konkursu oraz mieszkańców powiatu.

Nadesłane projekty logo i hasła promocyjnego nie identyfikowały powiatu, były odtwórcze wobec innych, znanych powszechnie znaków i haseł lub ze względów graficzno-kolorystycznych okazały się niemożliwe do reprodukcji na niektórych nośnikach - np. butony, długopisy i inne gadżety; np. niemożliwe jest pomniejszenie znaku i zachowanie jego czytelności i kolorystyki.

Prace oceniała komisja w składzie: Paweł Sadza (Starosta Pszczyński, przewodniczący komisji), Kinga Pławecka-Bratek (Naczelnik Wydziału Promocji Powiatu i Integracji Europejskiej), Barbara Sopot-Zembok (Dyrektor Powiatowego Ogniska Pracy Pozaszkolnej), Paweł Kiermasz (artysta, plastyk), Sylwia Michalska (artysta, plastyk), Piotr Utrata (grafik), Arkadiusz Rakowski (artysta, filmowiec), Marcela Grzywacz (redaktor naczelna "Gazety Pszczyńskiej") i Renata Botor (redaktor Górnośląskiego Tygodnika Regionalnego "Echo").

---

Opis poszczególnych logo:

1. Kolorystyka projektu zawiera w sobie wszystkie elementy życia w powiecie. Czerwienie i pomarańcze to infrastruktura, żółcie i zielenie to fauna i flora, a niebieskości i błękity to trendy wodne.
Logo składa się z dwóch modułów, które tworzą ze sobą splecione litery "P" /Powiat Pszczyński/.

2. Kolor zielony oznacza walory przyrodnicze i naturalne powiatu, kolor niebieski - zbiorniki wodne na terenie powiatu takie jak Zbiornik Goczałkowicki czy Łącki, kolor brązowy symbolizuje bogactwo zabytków w regionie - rozpoczynając od zamku i zabytkowej pszczyńskiej starówki, poprzez szlak zabytkowych drewnianych kościółków, kończąc na tradycjach wiejskich w powiecie. Kolor różowy to symbolika przyjaznego klimatu dla przedsiębiorców i inwestorów. Natomiast kolor żółty to lokalne społeczeństwo, pozytywnie nastawieni mieszkańcy, którzy są najważniejszym elementem powiatu.

Jednak można również każdy kolorowy kwadrat przypisać konkretnej gminie stanowiącej część powiatu pszczyńskiego: kolor niebieski - to gmina Goczałkowice-Zdrój ze Zbiornikiem Goczałkowickim; kolor zielony - to gmina Kobiór, gdzie największą część terenu stanowią lasy oraz gmina Miedźna, gdzie znajduje się torfowisko "Zapadź" oraz liczne trasy rowerowe, kolor różowy to gmina Pszczyna, w której najprężniej rozwija się przedsiębiorczość, dwa odcienie brązu symbolizują dwie górnicze i jednocześnie najbardziej rolnicze gminy: Suszec i Pawłowice.

3. Motyw słońca otoczonego płatkami nawiązuje do znaku czerwonej roży w herbie powiatu pszczyńskiego, będącej symbolem pierwszych właścicieli państwa pszczyńskiego, a także do śląskości. 6 elementów w barwach natury symbolizuje 6 gmin powiatu. Układ tych elementów przypomina otwartą księgę, odnoszącej się do otwartości i gościnności Ziemi Pszczyńskiej.

4. Logo oparte jest na nowoczesnym, choć czerpiącym z wzorów klasycznych kroju pisma - łączy w ten sposób szacunek do tradycji z nowoczesnością. "Ubytki’ na literach dynamizują kompozycję, pokazując w ten sposób wielokierunkowy rozwój regionu. Niebieski kolor harmonizuje i uspokaja całość - nawiązuje do błękitu nieba, wody - będącej nośnikiem życia oraz stabilizacji.

5. Logotyp składa się z sześciu części, które nawiązują do sześciu gmin wchodzących w skład powiatu. Kolory nawiązują po części do herbu powiatu, a także do województwa śląskiego. Można je również przyrównać do słońca, nieba/wody, zieleni natury oraz węgla (nawiązuje do województwa śląskiego.

6. Projekt można odebrać na dwóch płaszczyznach, tradycji/historii oraz współczesności i otwartości na rozwój. Z jednej strony łączy tradycje, które odwzorowuje sześć kwiatów róży (6 gmin tworzących powiat). Róża jest silnie związana z kulturą regionu śląskiego (występuje też w herbie powiatu pszczyńskiego). Z drugiej strony można logo odebrać jako 6 kolorowych postaci nawiązuje to do społeczeństwa, wspólnoty powiatu pszczyńskiego, otwartego na jego rozwój we wszystkich dziedzinach (kultury, nauki i sportu itd.) U podstaw sześciu POSTACI - RÓŻ biegną fale odwzorowujące królową polskich rzek Wisłę oraz jezioro Goczałkowickie, aspekty niezwykle ważne i ściśle związane z regionem powiatu pszczyńskiego.

7. Logotyp nawiązuje do najbardziej charakterystycznych elementów powiatu pszczyńskiego. Sylwetka drewnianego kościołka, podkreślona kolorem brązowym, symbolizuje bogata historię ziemi pszczyńskiej, ciągle żywą tradycję oraz unikatową architekturę i walory krajoznawcze powiatu. Zielona sylwetka drzewa nawiązuje do ponadprzeciętnych warunków przyrodniczych powiatu, natomiast błękitny zarys żaglówki to nawiązanie do Zbiornika goczałkowickiego i jego potencjału turystyczno - rekreacyjnego. Czysta, czytelna typografia nawiązuje do typowych cech mieszkańców Górnego Śląska - przywiązania do tradycji, zamiłowania do porządku i solidności; sprawia te, ze znak graficzny wzbudza zaufania odbiorcy.

8. Projekt dynamiczny, nowoczesny w formie, neutralny, a jednocześnie obejmujący wszystkie miejscowości powiatu nie faworyzując żadnej z nich. Forma nawiązuje do widoków regionu, przyrody, krajobrazu, generuje pozytywne skojarzenia, kolorystyka w bezpośredni sposób nawiązuje do kolorystyki krajobrazu.

9. Logo w sposób symboliczny nawiązują do największych atrybutów powiatu pszczyńskiego. Wartość historyczna atrakcji (zabytków) oraz walory przyrodniczo-naturalne sprawiają, ze powiat jest piękny od pokoleń. Część graficzna logo to symboliczny kwiat - róża nawiązująca do róż z herbu - jednocześnie układająca się w literkę P (Powiat Pszczyński - Piękny od Pokoleń). Kolorystyka logo nawiązuje do herbu, a jednocześnie symbolizuje różne atrakcje regionu (zabytki historyczne, naturalne, atrakcje kulturalne).

10. Logo podkreśla walory naturalne powiatu sprzyjające szeroko rozumianej aktywności turystycznej. Nowoczesna forma logo sprawia, że przykuwa ono uwagę i intryguje. Może skutecznie promować powiat pszczyński przyciągając do niego ludzi aktywnych, zainteresowanych zwiedzaniem ciekawych, pełnych atrakcji miejsc.

mot / pless.pl, źródło: Powiat

REKLAMA

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.