Wesele Pszczyna Wesele Pszczyna

pless.pl - medium nr 1 w Pszczynie pless.pl

medium nr 1 w Pszczynie

Wiadomości

  • 9 grudnia 2018
  • 15 grudnia 2018
  • wyświetleń: 1405

Rzecznik Konsumentów udziela rad ws. przedświątecznych pożyczek

Często przed świętami trudno spiąć domowy budżet i wiele osób decyduje się na ratowanie go pożyczkami. Jednak czy oferty takich świątecznych pożyczek są opłacalne? Na co należy zwrócić szczególną uwagę radzi Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Pszczynie.

- Zastanów się dobrze, porozmawiaj z najbliższymi czy rzeczywiście nie możecie obejść się bez dodatkowych pieniędzy. Może warto ograniczyć listę "niezbędnych" artykułów, wstrzymać się z zakupem nowego telewizora czy pralki, kupić tańsze prezenty lub zrezygnować z nowej kolekcji płyt? - radzi Powiatowy Rzecznik Konsumentów. - Jeśli nie obejdziesz się bez pożyczki, to weź tylko tyle, ile naprawdę potrzebujesz. Pamiętaj, że wszystkie pieniądze będziesz musiał oddać, i to z nawiązką. Koniecznie dostosuj wysokość pożyczki do własnych możliwości jej spłaty. Zastanów się po prostu, czy Cię na nią stać.

Rzecznik podkreśla także, że niezwykle istotne jest uważne przeczytanie umowy pożyczkowej, zanim się ją podpisze. Zachęca też do dokładnego sprawdzenia i dopytania o wszystkie dodatkowe koszty i opłaty związane z zaciągnięciem długu. Pamiętaj, że:
  • Oprocentowanie - to stopa procentowa określająca koszty odsetek od kwoty kredytu/pożyczki. Obecnie nie może być wyższe niż 10 proc. w skali roku. Pamiętaj, że oprocentowanie nie określa całkowitej kwoty, którą będziesz musiał oddać!
  • Prowizja - jest to jednorazowa opłata doliczana przez pożyczkodawcę w chwili udzielenia kredytu. Może być pobrana na początku lub doliczona do całkowitej kwoty finansowania. Korzystniej jest zapłacić ją od razu, z góry, by nie płacić za nią odsetek (jeśli dopiszemy ją do sumy całkowitej, powiększy ona pożyczoną kwotę i będzie objęta oprocentowaniem). Prowizja wynosi zazwyczaj kilka punktów procentowych.
  • Opłata przygotowawcza - bardzo często stosowana zwłaszcza przez firmy pożyczkowe. To stale określona kwota, która może wynieść np. 300 zł, ale też nawet przeszło 2000 zł. Opłatę przygotowawczą należy zapłacić w związku z zaciągnięciem kredytu. Występuje zamiennie z prowizją, ale bardzo często razem z nią.
  • RRSO - czyli Rzeczywista Roczna Stopa Oprocentowania uwzględnia zarówno oprocentowanie nominalne, jak i wszelkie pozostałe opłaty, które musisz zapłacić (np. oprocentowanie kredytu, prowizja, ubezpieczenia, opłaty za dodatkowe usługi tj. wizyta doradcy w domu, opłata za rozpatrzenie wniosku kredytowego. Jest przedstawiana w ujęciu rocznym, dlatego firmy pożyczkowe jej bardzo nie lubią. Jednak zgodnie z ustawą o kredycie konsumenckim wszystkie instytucje udzielające pożyczek i kredytów są zobowiązane przedstawić w ulotkach, reklamach RRSO. Może ona wynieść np. 10%, ale również nawet i 3500%.
  • Ubezpieczenie pożyczki - coraz częściej zawarcie umowy pożyczki wiąże się z przystąpieniem do ubezpieczenia. Dokładnie zapoznaj się z ewentualnymi kosztami dodatkowymi i poproś o przedstawienie różnych opcji polisy. Ubezpieczenie może wynosić nawet 10 proc. kwoty pożyczki.
  • Całkowity koszt pożyczki - na niego powinieneś zwrócić szczególną uwagę. W całkowitym koszcie pożyczki podane są wszelkie opłaty dodatkowe, które finalnie będziesz musiał zapłacić.


- Koniecznie spłacaj raty pożyczki w terminie! W razie problemów z terminowym regulowaniem rat, dowiedz się o ewentualnych konsekwencjach przedłużenia terminu spłaty. Nie czekaj, aż po zaległości zgłosi się do Ciebie windykator terenowy. Wizyta ta może Cię słono kosztować, np. 100 zł i więcej! - zwraca uwagę Powiatowy Rzecznik Konsumentów. - Opłata za przesunięcie terminu spłaty - to właśnie ona jest bardzo dotkliwa i często stanowi źródło poważnych problemów finansowych. Pamiętaj, że na wydłużenie okresu spłaty pożyczki firma musi wyrazić zgodę, zrobi to na swoich warunkach (zwykle bardzo dla Ciebie niekorzystnych) za wydłużenie okresu spłaty pożyczki będziesz musiał słono zapłacić.

Jeżeli rzeczywiście musisz pożyczyć pieniądze, korzystaj z usług sprawdzonych, wiarygodnych firm pożyczkowych. Ponadto rzecznik podkreśla, że w przypadku kiedy umowa jest niezrozumiała a przedstawiciel udziela niejasnych informacji warto zwrócić się do najbliższych, znajomych, sąsiadów. Można także skontaktować się z Powiatowym Rzecznikiem Konsumentów w Pszczynie pod numerem (32) 449-23-28 lub skorzystać z infolinii konsumenckiej: 801-440-220.

Warto pamiętać, że konsument ma prawo (bez podania przyczyny) do odstąpienia od umowy pożyczki w terminie 14 dni od daty jej zawarcia. W tym celu należy przygotować pisemne oświadczenie (wzór takiego oświadczenia powinien znajdować się w samej treści umowy lub stanowić do niej załącznik). Pożyczkę wraz z odsetkami za czas z niej korzystania, trzeba zwrócić w terminie 30 dni od dnia złożenia oświadczenia.

BM / pless.pl, źródło: Powiat

REKLAMA

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.

REKLAMA