Wiadomości

  • 27 września 2023
  • 11 października 2023
  • wyświetleń: 52340

Czeka nas komunikacyjny paraliż? Niebawem ruszą prace na przejazdach

Wkrótce ma zostać podpisana umowa z wykonawcą prac na szlaku kolejowym Tychy - Goczałkowice-Zdrój. To oznacza, że również w niedługim czasie rozpoczną się prace, które spowodują ogromne utrudnienia w ruchu dla mieszkańców gminy Pszczyna i nie tylko. Wciąż trwają ustalenia władz z PKP PLK dotyczące harmonogramu robót i zamknięcia przejazdów kolejowych.

Przejazd na ul. Hallera - 18.04.2014
Przejazd na ul. Hallera - 18.04.2014 · fot. Maria Janosz / pless.pl


Modernizacja magistrali E63 na szlaku Kobiór - Pszczyna



Jak informowaliśmy we wrześniu, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. realizują projekt "Prace na podstawowych ciągach pasażerskich (E30 i E65) na obszarze Śląska, Etap I: linia E65 na odc. Będzin - Katowice - Tychy - Czechowice-Dziedzice - Zebrzydowice", który obejmuje m.in. odcinek Tychy - Goczałkowice-Zdrój (LOT B).

Na odcinku Tychy - Goczałkowice-Zdrój wybrano najkorzystniejszą ofertę w przetargu. Planowane jest podpisanie umowy z wykonawcą na przełomie III i IV kwartału br. Prace budowlane przewidziane są w latach 2023 - 2026.

dworcowa, wiadukt, tunel
Projekt układu komunikacyjnego przy stacji kolejowej w Pszczynie. Ulica Dworcowa zostanie poprowadzona pod wiaduktem kolejowym · fot. PKP PLK


Będą nowe, wygodniejsze perony na stacjach i przystankach: Tychy Żwaków, Kobiór, Piasek, Pszczyna i Goczałkowice wraz z dojściami uwzględniającymi dostęp dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Planowana jest modernizacja sieci trakcyjnej, obiektów inżynieryjnych oraz torów. Prędkość pociągów wzrośnie do 160 km/h. Zwiększy się bezpieczeństwo ruchu poprzez zastosowanie nowoczesnych systemów sterowania ruchem.

- Dla większego bezpieczeństwa zmodernizowane zostaną przejazdy kolejowo-drogowe i wiadukty kolejowe, powstaną przejścia podziemne (przy ul. Hallera i Kolejowej/Górnej) oraz wiadukt kolejowy (przy ul. Męczenników Oświęcimskich). Harmonogram prac będzie ustalany przez wykonawcę robót. Tymczasowa organizacja ruchu w związku z zaplanowanymi pracami będzie wcześniej uzgadniana z zarządcami dróg. Informacje będą z wyprzedzeniem przekazywane mieszkańcom i kierowcom - poinformowała we wrześniu nasz portal Katarzyna Głowacka z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

hallera
Przejazd kolejowy na ulicy Hallera zostanie zlikwidowany. W jego miejscu powstanie przejście podziemne dla pieszych · fot. PKP PLK


Stanowiska burmistrza Pszczyny, wójt Goczałkowic i Starostwa Powiatowego



Jak udało nam się ustalić, odbyło się już kilka spotkań wykonawcy z przedstawicielami gmin i powiatu pszczyńskiego. Trwają ustalenia dotyczące harmonogramu prac oraz planowanego zamykania przejazdów kolejowych na czas prowadzenia robót. Zarówno starostwo powiatowe, jak i gminy Pszczyna i Goczałkowice-Zdrój, reprezentują stanowisko, w myśl którego chcą jak najbardziej zminimalizować utrudnienia w ruchu i zapewnić mieszkańcom możliwie jak najlepszy dojazd do centrum Pszczyny.

Poniżej publikujemy stanowiska burmistrza Dariusza Skrobola oraz Grzegorza Nogłego, członka Zarządu Powiatu Pszczyńskiego.

Od wielu lat żądamy od PKP nie zamykania przejazdu kolejowego na ul. Hallera w Pszczynie. Pomimo tego, że gmina Pszczyna nie jest zarządcą drogi przecinającej sieć kolejową, jako burmistrz przedstawiałem stanowisko mieszkańców zdając sobie sprawę z utrudnień, które dotkną społeczność nie tylko kilku osiedli i sołectw, ale całej Pszczyny. Robiliśmy wszystko, aby mieszkańcy osiedla Podstarzyniec, Piłsudskiego, a także sołectwa Jankowice najczęściej korzystający ze wspominanego przejazdu mogli nadal przejeżdżać ulicą Hallera. Niestety, przedstawiciele PKP nie wzięli pod uwagę naszego sprzeciwu.

Negatywne stanowisko dotyczące likwidacji przejazdu zgłaszałem już kilkakrotnie od roku 2014r. Później na etapie uzgodnień dokumentacji projektowych w latach 2016, 2017, 2018, 2019 oraz na odbywających się spotkaniach z przedstawicielami PKP PLK. S.A.

W najbliższych dniach rozpoczną się pierwsze prace, które spowodują ogromne utrudnienia dla naszych mieszkańców. Odczują je przede wszystkim mieszkańcy Pszczyny i Piasku. Podczas spotkań mających miejsce w Starostwie Powiatowym rozmawialiśmy o planowanych remontach. Cały czas korespondujemy z koleją, aby minimalizować uciążliwości związane z przejazdem przez tory. Niestety, decyzja zarówno o zamknięciu trzech przejazdów: w Piasku na ul. Leśnej oraz Słonecznej, w Pszczynie na ul. Hallera, a także decyzja o równoczesnym prowadzeniu prac na kilku innych przejazdach kolejowych należy do PKP i jest niezgodna z naszymi sugestiami.


Dariusz Skrobol,
burmistrz Pszczyny


Niestrzeżony przejazd kolejowy w ciągu Myśliwskiej i Słonecznej na granicy Pszczyny i Piasku
Niestrzeżony przejazd kolejowy w ciągu Myśliwskiej i Słonecznej na granicy Pszczyny i Piasku · fot. Google Street View


Wykonawca wybrany w przetargu, firma Budimex, poinformował, że końcem października planuje rozpocząć I etap prac nad modernizacją linii kolejowej na odcinku Kobiór-Goczałkowice i przygotowuje projekt zmiany organizacji ruchu, który na terenie naszego powiatu obejmie zamknięcie części przejazdów kolejowych w Piasku, Pszczynie oraz Goczałkowicach-Zdroju na czas prowadzonych robót.

Wykonawca robót budowlanych ma obowiązek zapewnienia i uzgodnienia czasowej organizacji ruchu w ciągu przebudowywanych ulic oraz w ciągu dróg dojazdowych.

Planowane zmiany będą powodowały utrudnienia w ruchu samochodowym i pieszym, będą także wymagały wprowadzenia zmian w rozkładach jazdy komunikacji publicznej oraz wypracowania rozwiązań, które umożliwią dojazd służbom ratunkowym. Dlatego podczas spotkania z przedstawicielami wykonawcy oraz inwestora (PKP) wspólnie z samorządowcami z Pszczyny i Goczałkowic-Zdroju zaznaczyliśmy, że konieczne jest uwzględnienie rozwiązań, które umożliwią utrzymanie jak najdłużej płynności ruchu i przejezdności na możliwie największej ilości przejazdów kolejowych. Postawione podczas spotkania przez samorządy warunki, to także utrzymanie przejść dla pieszych na zamykanych na czas robót przejazdach oraz wykonanie tymczasowych przejazdów dla samochodów w Pszczynie i Goczałkowicach-Zdroju podczas zamknięcia newralgicznych przejazdów w ciągu ul. Dworcowej w Pszczynie oraz ul. Szkolnej w Goczałkowicach.

Oczekujemy na kompleksowy projekt planowanej organizacji ruchu. W tym tygodniu otrzymaliśmy jedynie niepełną dokumentację dotyczącą zamknięcia dwóch przejazdów - w ciągu ul. Słonecznej oraz Szkolnej w Piasku z informacją, że w późniejszym czasie wykonawca dostarczy wymagane opinie zarządców dróg i policji.


Grzegorz Nogły,
członek Zarządu Powiatu Pszczyńskiego



PKP Polskie Linie Kolejowe przystępują do realizacji dużej inwestycji kolejowej na odcinku od Goczałkowic do Tychów. Z informacji uzyskanych od inwestora wynika, że przebudowany zostanie przejazd kolejowy na ul. Szkolnej. Ponadto, w ciągu ul. Głównej zostanie wybudowany nowy tunel pod torami.

W ostatnim czasie poznaliśmy wstępne plany inwestora. Roboty mają ruszyć jeszcze w tym roku, potrwają prawie 2 lata. Niestety, będą wiązały się z dużymi utrudnieniami dla mieszkańców. Przejazd na ul. Głównej ma być zamknięty przez ok. 20 miesięcy, a na ul. Szkolnej - przez ok. 5 miesięcy.

Mój sprzeciw budzą plany jednoczesnego zamknięcia tych przejazdów. Zgodnie z przedstawionymi przez inwestora zamierzeniami, na pięć miesięcy nasza miejscowość zostanie podzielona na pół, bez możliwości przejazdu samochodami przez tory. Na to nie możemy się zgodzić!

Dlatego w ostatnich dniach spotkałam się z przedstawicielami inwestora i wykonawcy. Stoję na stanowisku, że przed zamknięciem przejazdów inwestor powinien wybudować w naszej gminie nowy, tymczasowy przejazd przez tory, na czas prowadzonych prac. Pozwoli on mieszkańcom na dojazd do posesji oraz rolnikom do swoich pól. Podczas spotkania zaprezentowałam koncepcję i proponowaną lokalizację takiego przejazdu.

Liczę, że nasze argumenty spotkają się ze zrozumieniem, a utrudnienia, które wszystkich nas czekają uda się ograniczyć.

Z wyrazami szacunku,
Gabriela Placha,
Wójt Gminy Goczałkowice-Zdrój



Modernizacja na szlaku PKP Kobiór - Pszczyna - Goczałkowice

Dzięki inwestycji wartej 960 milionów złotych, zmodernizowane zostaną perony na stacjach i przystankach kolejowych: Tychy Żwaków, Kobiór, Piasek i Goczałkowice. Powstanie wiadukt kolejowy w ciągu ul. Męczenników Oświęcimskich / Dworcowej w Pszczynie. Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Modernizacja na szlaku PKP Kobiór - Pszczyna - Goczałkowice" podaj
Jeśli chcesz otrzymywać powiadomienia o nowych artykułach z tematu "Modernizacja na szlaku PKP Kobiór - Pszczyna - Goczałkowice" podaj

Komentarze

Zgodnie z Rozporządzeniem Ogólnym o Ochronie Danych Osobowych (RODO) na portalu pless.pl zaktualizowana została Polityka Prywatności. Zachęcamy do zapoznania się z dokumentem.